شبكة منتديات كل العرب


عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا
ادارة المنتدي
شبكة منتديات كل العرب

منتدى العرب لكل العرب


    اهميه الحب فى حياه الانسان

    شاطر

    خالد رشاد
    عضو مشارك
    عضو مشارك

    عدد الرسائل : 17
    تاريخ التسجيل : 30/09/2006

    اهميه الحب فى حياه الانسان

    مُساهمة من طرف خالد رشاد في الخميس ديسمبر 28, 2006 2:07 pm

    اكيد ممكن اى حاجه فى الدنيا تتغير او اى حاجه فينا احنا تتغير مع تغيير الزمن واكيد المظاهر الخارجيه تتغير وكمان الاخلاق من جوانا ممكن تتغير لكن الحاجه الوحيده اللى استحاله تتغير هى الحب مهما اتغير الزمن او اتغير الناس وضمائرهم واخلاقهم ومظاهرهم لازم يفضل الحب موجود دايما لانه احلى حاجه فى الدنيا واللى ما يقدرش اى انسان فيها يتخلى عنها مهما اتغير لان الحب ما بيخرجش غير من عضو واحد بس وهو القلب يعنى باختصار كلنا عندنا قلب يبقى اكيد كلنا بنحب .......... ومش شرط يكون الحب ده من من انسان لانسانه لا ده ممكن يكون من انسان لاى حاجه فى الدنيا واكيد كلنا بنحسها فى حياتنا اليوميه يعنى مثلا حبك لابوك وامك وقرايبك واصحابك وغيره وحبك لبلدك ولمهنتك وطبعا حبك لنفسك , يعنى الحب من غيره ما نقدرش نتعامل مع الناس ونتكلم معاهم ....وكمان الحب ممكن يغير ناس كتير من الاوحش للاحسن وممكن يغير مسار انسان بكامله ويغير حياه بنى ادم من الاسوا للاحسن وعشان كده هو مهم جدا لينا وعلى رأى المثل الحب يصنع المعجزات ......واكيد احنا فى زمن زى ده زمن مليان مشاكل وصراعات وحقد وفقر اكيد احنا محتاجين الحب عشان يكون شمعه تنورلنا حياتنا وتزين دنيتنا مهما كانت صعبه او ممله وحتى الانسان اللى عايش حياته ودنيته سهله ولذيذه وما عندوش مشاكل لازم هو كمان يلجا للحب لانه ببساطه مهما كانت السعاده اللى هو هيكون فيها مش هيلاقى سعاده ولا لحظات حلوه احسن من لحظات الحب لانه هيحس ان بيحب وبيتحب وفى ناس بيتفكر فيه ومشغوله بيه وعشان كده هيحس بسعاده غامره من جواااااااااه مش هيحس بيها ابدا فى حياته .........وكمان الحب مرتبط جدا بالقلب ولان القلب محدش يقدر يمتلكه او يشتريه بكنوز العالم , الحب كمان محدش يقدر يشتريه او يكون للاغنياء فقط لا ده متاح لكل الناس وبأراده الناس يحبوا اللى هما عاوزينه وما يحبوش اللى هما عاوزينه ............. احنا نقدر نكون اقوياء وجامدين اوى قدام اى حاجه فى الدنيا لكن قدام الحب اكيد بنكون ضعفاء لانه مش بأرادتنا لكن بأراده القلب القلب وبس........................
    avatar
    saso
    عضو ذهبي
    عضو ذهبي

    عدد الرسائل : 140
    تاريخ التسجيل : 06/10/2006

    رد: اهميه الحب فى حياه الانسان

    مُساهمة من طرف saso في السبت فبراير 10, 2007 8:19 am

    الموضوع جميل جدا

    نتمنى المزيد
    avatar
    kimop
    عضو ذهبي
    عضو ذهبي

    عدد الرسائل : 131
    العمر : 35
    تاريخ التسجيل : 11/02/2007

    رد: اهميه الحب فى حياه الانسان

    مُساهمة من طرف kimop في الأربعاء فبراير 14, 2007 5:18 am

    توبيك جميل ومتحرمناش من ابدعاتك

    [img][/img]
    avatar
    rere
    عضو برونزى
    عضو برونزى

    عدد الرسائل : 73
    تاريخ التسجيل : 22/10/2006

    رد: اهميه الحب فى حياه الانسان

    مُساهمة من طرف rere في الخميس فبراير 22, 2007 2:37 pm

    الف شكر على الموضوع الرائع
    لكن احب ان اضيف كلمة وهى ان الحب ليس يكون من القلب لان القلب ليس الا عضو من الجهاز الدورى لكن الحب يكون بالعقل

      الوقت/التاريخ الآن هو الثلاثاء أغسطس 21, 2018 4:49 am